Sunday, March 27, 2011

HARAPAN - Hopes for Japan

Rasanya semua orang tahu yang Jepun sekarang menghadapi dugaan yang sangat besar sekarang ni, bencana alam yang tak dapat dielak - gempa bumi, tsunami, reaktor neuklar meletup dan macam2 lagi, dengan kehilangan jutaan rakyatnya. Janganlah kita yang selamat aman damai, selesa tidur di rumah ni menambahkan lagi beban mereka. Kita pun pernah kena sedikit tempias tsunami buat masa dulu, itu baru sikit. Jadi janganlah kita bongkak, kita pun belum tentu selamat, negara yang takde gempa bumi asalnya pun boleh jadi ada, dengan izin Allah.

Jadi daripada kita simpan perasaan dendam dalam hati, yalah, kata mereka pernah menjajah nenek moyang kita, tapi itu dulu. Rasulullah pun ampunkan umatnya. Cuba lihat sekarang ada ke dia masih nak menjajah lagi? Dengan US tu yang patut korang marah2kan, sehingga kini mereka nak menjajah semua orang termasuk kita, melayu dan Islam ini. Dia yang patut korang marah. Ha sekarang sila buang semua produk2 keluaran mereka - laptop, iPhone, CD lagu justin bieber ke, sila buang dalam tong sampah kalau benar marahkan penjajah.

Kini Jepun perlukan sebuah harapan, apa salahnya kita membantu. Kata semangat pun mungkin sudah memadai. Inilah yang dibuat oleh salah satu event kat Malaysia ni, iaitu Comic Fiesta dengan Project Harapan mereka. Apa itu Project Harapan?

Part of the Pray for Japan Charity Sale, Harapan//Hope is a manga-influenced artbook and exhibition project planned to raise funds for Japan. We want you and your artwork to be a part of this operation!

Submissions will be compiled into a doujin-style, A5-sized book for sale, as well as displayed in an exhibition where visitors can donate towards the relief efforts. All proceeds from the project will go to a charitable organization (to be confirmed) in order to help buy food, water, shelter and other necessities for the thousands of lives affected by the devastating earthquake. We’re also planning to send a number of the artbook to Japan and the Japan Cartoonist Society as a symbol of our support.

Submission Deadline: 26-3-2011 (Today! :P)

Dan inilah hasil kerja aku untuk Project Harapan ini, ok tak? Last minit punya kerja, semua hero Malaysia datang membantu! Hehe...

P/S: Jangan pula buat macam ni, perli2 orang lain yang dalam kesusahan. Bayangkan kalau kita pula yang kena bencana, ntah2 negara lain pula akan buat komik yang macam ni, cuma Ultraman tu dia gantikan dengan Cicak-Man, amacam?

Dan lagi satu, hopefully Malaysia tak jadi ler nak buat loji Neukler kat sini, dah gila ke apa???

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails