Saturday, March 12, 2011

Ingatlah Keluarga Yang Tersayang!

Agak2 korang lah kalau kereta dah eksiden macam gambar kat atas ni agak2 orang dalam tu selamat tak? Ini hanya gambar random yang aku google, cerita sebenar aku tak tau, tapi sejak akhir2 ni aku sangat2 mengambil berat tentang keselamatan. Lebih2 lagi lepas aku eksiden motor lebih kurang 3 minggu lepas. Luka pun dah nak baik dah pun heh.

Bukannya aku tak pernah eksiden motor. Dah banyak kali dah. Cumanya kali ni lain sikit, aku dah pun jadik suami orang, keluarga pun dah besar - keluarga aku & keluarga wife aku. Jadi agak2 ramai tak yang risaukan keselamatan aku? Paling kurang pun isteri aku. Kalau apa2 jadi kat aku, macam mana dengan wife aku yang baru je sebulan aku kahwin? Pernah tak korang fikir? Ops... Maksud aku bukan pikir pasal akulah, tapi pikir pasal diri korang. Ingat tak pada orang yang paling korang sayang?

Aku bengang juga masa aku eksiden ada yang bertanya; "kurang skill ke sampai boleh eksiden?" WTF! Kalau ko ada skill pun, hebat macam mana pon kau, kalau dah nak kena memang kena lah! Dan ingatlah selalu! Skill korang tu, kalau bukan dengan izin Allah, tak kan menjadinya, ingat! Walaupun anda surfer yang hebat, anda belum tentu selamat kalau dipukul ombak tsunami! Hah amik madah aku! Hehe...

Selalu aku bengang sangat sikap pemandu2 kat jalanraya ni, mostly pentingkan diri sendiri! Rempit memanjang tak kira kereta ke motor ke atau pun lori. Tak pernah ke dorang pikir pasal keselamatan dorang? Paling kurang pun fikir pasal orang kat rumah tu yang tunggu kepulangan dorang. Atau paling tak, fikirlah keselamatan penumpang yang korang bawak dalam kereta tu! Ada pernah korang fikir?! Jangan sampai masa eksiden, korang sebagai pemandu dapat selamat, tapi anak bini, adik kakak dalam kereta yang korang bawak tu selamat ke rahmatullah, masa tu jangan nak menangis menyesal! Ini pesanan pada diri sendiri, & juga khas kepada orang yang aku kenal & yang membaca blog aku ni. INGATLAH! Nyawa bukan boleh diganti.

Oh ya, actually aku nak citer, lebih kurang minggu lepas, opis aku ada buat talk pasal "Fire Prevention", tak pasal2 aku salah sorang yang kena. Biasalah, aku ingat macam latihan kebakaran kat sekolah tu, bagitau cara-cara nak lari keluar bangunan bila ada api. Sekali dia citer semualah pasal keselamatan apabila dalam kebakaran. Gila terkesan dalam jiwa aku. Dan masa tu aku sedar, memang bukan senang nak lari kalau kebakaran betul2 terjadi.

Dan akhirnya kami semua disyorkan beli lah alatan kebakaran, dan inilah dua mende yang aku beli. Yep, korang akan kata kebakaran bukannya berlaku selalu, ntah2 sekali je seumur hidup atau tak pernah langsung. Tapi cuba korang fikirlah baik2 pepatah ini. Malang tu berbau tak?

Lebih kurang macam ni lah smoke alarm & pemadam api ABC yang aku beli untuk rumahku di Ampang, dan hopefully ada duit lebih, akan aku beli pula untuk rumah keluargaku di Johor! :)

1 comment:

  1. masa sekolah dulu ada latihan kebakaran

    semua orang panik, aku jatuh dan kena pijak!

    aku jadi hitam sebab tapak kasut orang, bukan hitam sebab rentung terbakaq!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails