Friday, March 19, 2010

Idola #1: Koji Morimoto

Beberapa post sebelum ni aku rasa penulisan aku terlalu serius. Jadi post kali ni aku nak ringankan sikit kepala aku dengan hasil kerja mamat jepun ni, Koji Morimoto.

2 minggu lepas aku baru jer beli buku hasil karya dia, Orange Morimoto Scrapbook Artbook yg dah lama gile aku idamkan, sejak zaman aku study lagi, dan sampai sekarang aku masih angau dengan artwork dia, perghhhh~!!! Belilah! Berbaloi! :D

Aku takdelah kenal sgt dia ni, tapi sejak hasil kerja dia direview dlm majalah Starz keluaran Gempakstarz (kalau tak silap) aku termimpi2 nak jadi sehebat dia. Sebab apa? Dia jugak asalnya animator macam aku! Dan dia dah berjaya gile sekarang ni dan berkarya bersama antara studio animation paling power, Studio 4C. Mari sama2 kita kenal artis hebat ini.

Koji Morimoto (森本晃司 Morimoto Kōji), lahir pada December 26, 1959 di Wakayama, Jepun ialah seorang animator dan salah seorang daripada premier anime directors Jepun. Beliau graduated daripada Institute of Design of Osaka, & memulakan kerjayanya sebagai animator pada 1979 di beberapa studios seperti Madhouse.

Setelah berkerja secara freelance pada 1984, Morimoto telah collaborated dengan Nakamura, yg telah terlibat dalam Katsuhiro Otomo’s "The Order to Stop Construction" segmen daripada filem antologi "Neo-Tokyo". Sejak itu, ia telah membuka peluang kepadanya, daripada menjadi animation director untuk karya hebat Otomo, "Akira" & berpeluang utk mengarah cerita pendek pada 1987 bertajuk "Franken's Gear" segmen daripada filem omnibus Robot Carnival. Ketika itulah, dia menubuhkan Studio 4°C bersama penerbit Eiko Tanaka & rakan animator Yoshiharu Sato.

Sejak itu, Morimoto telah fokus hampir kesemuanya exclusively pada kerja pengarahan. Antara hasil terhebatnya melalui babak konsert dalam "Macross Plus" (hasil kerjanya seorang dalam 15 tahun) dan filem pendeknya "Noiseman Sound Insect".

Kini, hasil kerjanya mendapat perhatian luar apabila difeatured dalam Takashi Murakami’s Superflat exhibitions worldwide, & dijemput oleh Wachowski Brothers utk menghasilkan "Beyond", salah satu segmen dari The Animatrix. Dia juga menghasilkan "Complacency"salah satu segmen animasi Iklan untuk Nike tahun 2004, disebut "Chamber of Fear", menampilkan pemain basketball LeBron James.


Filmography
Robot Carnival – "Franken's Gears" (1987)
Fly! Peek the Whale (とべ!くじらのピーク Tobe! Kujira no Peek?) (1991)
Nine Love Stories – "Hero" (1991)
Memories – "Magnetic Rose" (1996)
Noiseman Sound Insect (1997)
Eternal Family (1997)
The Animatrix – "Beyond" (2003)
Digital Juice – "The Saloon in the Air" (2003)
Genius Party Beyond – "Dimension Bomb" (2008)
Music Video
KEN ISHII – "EXTRA" (1996)
The Bluetones – "4-Day Weekend" (1998)
Glay – "Survival" (サバイバル Sabaibaru?) (1999)
KICELL – "Yakan Hikō (Rakka Dub Version)" (夜間飛行 (落下ダブ Version)?) (2002)
Ayumi Hamasaki – "Connected" (2003)
Hikaru Utada – "You Make Me Want To Be A Man" (2005)
Hikaru Utada – "Passion" (2005)

Sumber;

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails