Monday, March 15, 2010

Bagai Lampu dengan Bumi



Sabtu lepas aku dan si dia jalan2 dekat Shah Alam. Cuaca panas terik betol. Walaupon petang tu ada hujan sekejap. Dah la Shah Alam ni banyak kawasan lapang.

Jadi kami ada lah jumpa satu tempat ni. I-City nama dia. Cantik juga. Aku tengok banyak pokok, tapi rupanya pokok tipu, atau sebenarnya tiang lampu yg dihias macam pokok. Kawan2 aku kata cantik kalau berlampu waktu malam. Satu kawasan lapang yg dipenuhi pokok2 lampu, confirmlah malam cantik.


Aku ada terbaca di mana2 laman web, tapi post tahun 2006 punya, katanya City Walk ini direka oleh Jon Jerde, seorang arkitek dari US, yang mana barulah aku paham kenapa kebanyakkan pokok2 lampu yang ada kat situ adalah pokok luar negara, pokok krismas pon ada! Heheh.. Dan kerajaan membelanjakan sebanyak RM40 million utk kesemua projek I-City tu, bermakna yg aku jumpa ni baru sedikit daripadanya.

Dan tiba2 aku teringat. Sabtu, 29 Mac ini, akan diadakan Earth Hour, satu event yg mana seluruh dunia diperlukan untuk tutup lampu selama sejam bermula pada pukul 8 malam. Lampu dan bumi, err... apa kaitannya ye? Saving electricity? Ok satu jam tutup lampu rasanya tak cukup utk selamatkan bumi bukan? Sebab it takes our whole life to keep earth "healthy"! - bak kata dia.

Itu usaha seluruh dunia tapi mcm mana dengan kita? Bukak lampu2 pokok yang banyak itu sepanjang malam setiap hari? Macam bertentangan plak dengan kempen tadi, & agaknya berapa banyak elektrik yg terbazir begitu sahaja.

salah satu "pokok" yang belom tumbuh lagi

Walau macammanapun respek jugak idea dorang buat City Walk ni. It's a nice view seriously & a nice place for photography. Respek juga bagaimana dorang dapat idea macam tu untuk kekalkan pokok2 kat Malaysia ni. Yelah, kalau pokok betul tak tahan lama, lambat laun mati jugak kan? Dan sebab tu dorang gantikan dengan pokok tiruan, supaya lebih tahan lama, dan cantik plak tu, bercahaya pulak waktu malam2. Takde la lorong2 gelap kat taman untuk orang buat maksiat lagi. Btol tak? ;p


P/S: Anyway, aku suka bila Kerajaan Selangor lancarkan kempen "Hari Tanpa Beg Plastik" pada setiap hari sabtu bagi mengurangkan penggunaan beg plastik. Walaupun agak menyeksakan utk keluar shopping pada hari sabtu & terpaksa bayar 20sen untuk beg plastik, tapi sekurangnya satu usaha yg baik untuk selamatkan bumi, untuk sesuatu yg baik perlukan pengorbanan bukan? Itu baru satu hari, cubalah applykan pada kehidupan harian kita, tentu lebih baik :)

2 comments:

Related Posts with Thumbnails