Saturday, September 3, 2011

Satu Hari Sebelum Raya di Batu Pahat

Ketupat homemade! Selalunya dianyam oleh aku & adikberadik, & juga Pak Su sebab kitoranglah yang selalunya sampai awal di kampung nenda, di Batu Pahat. Tapi tahun ni, keluarga Pak Anjang dah kasi setel dulu.


Bila nak rebus pulak, kalau bukan aku, mesti Pak Su aku. Selalunya bergilir2 jagalah sebab ketupat ni kena selalu tengok sebab takut air dia kering, nak direbus lebih 5 jam pulak tu.


Umbut adalah juadah faveret aku di hari raya. Tapi kena cari sendirilah, aku & the sepupu(s) akan cari dekat2 rumah nenda juga, tapi yang selalunya kena cari kalau bukan aku mesti Pak Su aku juga yang tebang pokok kelapa tu. Yep, kalau korang tak tau, umbut ni kita ambil dari batang pokok kelapa yang masih muda, so kalau nak ambil batangnya kenalah tebang pokoknya. Memang mencabar lebih2 lagi dilakukan pada bulan puasa huhu~


Juadah wajib lagi bagi kami sekeluarga di Batu Pahat, mesti kena ada - sambal goreng, rendang daging, sambal kacang & ayam masak kicap. Memang terbaiklah!

Eh, gambar juadah yang dah siap aku terlupa nak ambik, semua dah abis kena telan daa... Hehe, gambar di hari raya lain kalilah aku upload :P

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails